RAY HARRYHAUSEN
11 06 04 26 06 04
ZINEMATEKA CINEMATECA BILBOKO ARTE EDER MUSEOA MUSEO DE BELLAS ARTES DE BILBAO
Eta...
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RAY HARRYHAUSEN
11 06 04 26 06 04
ZINEMATEKA CINEMATECA BILBOKO ARTE EDER MUSEOA MUSEO DE BELLAS ARTES DE BILBAO
Eta ametsa fantasia bihurtu zen
RAY HARRYHAUSEN
Y el sueño se hizo fantasía
CARLOS AGUILAR Redosauro bat hiri izutuak mehatxatzen. Lurra suntsitu nahi duten plater hegalariak. Nemo kapitaina iparraldeko soldadu bati eta hegoaldeko preso bati aurre egiten, bai eta Ingalaterrako dama biri ere, piztiaz betetako irlatxo batean. Olagarro ikaragarri handi bat Ozeano Bareko kostaldea erasotzen. Sinbad nekaezina lur zurrunbilotsuak zeharkatzen, oztopo naturalak eta naturaz gaindikoak gainditzen, aparteko misioak betetzeko. Heroi greziar talde aukeratu bat, ez beti euren jainkoen laguntzarekin, lur antitetiko batean heriotzarekin borrokan. Cowboyak eta zientzialariak batera, historiaurreko animaliak oraindik ere bizirik dauden Mexikoko haran batean. Perseo, Andromeda maitea erreskatatzeko prest. Lehenengo gizonak ilargian, edo, beharbada, ez. Venuseko izaki izugarri bat Erroma, “hiri eternala”, ikaratzen. Eta ez dezagun ahaztu pterodaktilo hura, Raquel Welch janari legez ematen bere kumeei, habia erraldoi batean pazientzia gutxiz karranka eginez... Horrela jasota, zerrenda horrek XX. mendeko lehen hamarkadetan jaiotako ume baten (nerabe baten, asko jota) imajinazio beroaren sintesi laburtu eta esanguratsua dirudi. Dudarik gabe, ume horrek ez luke izango ikasteko gogorik. Bere adineko jendearekin jolasteko ere ez. Eta bere barne mundu esklusiboan eta berekoian sartzen da, harrotasunez eta lotsati, bekokia busti-bustita, hainbeste eldarnio atsedenik gabe elikatu ostean. Garai eta kultura desberdinetako Fikzio Fantastikoaren jenioek sortutako fabuletatik bere gustukoenak hartzen ditu, eta begirada propioarekin osatu eta aukeratzen ditu fabula horiek, bere izaera ere horren arabera garatuz. Ezin dut beste ikuspuntu batetik definitu Ray Harryhausenen errai artistikoa. Baina salbuespen garrantzitsu batekin: fantasiaz betetako mutiko horrek filmografia koherente eta berezi batekin gauzatu zituen bere gustu bikainak. Beraz, bere mundu miragarria konpartitzeko aukera eman zien hala nahi zuten beste mutikoei. Bere jostailuekin jolasteko aukera. Segurtasun handiko proposamen pertsonala izan zen, eta eskuzabal jokatu zuen gainontzekoei eskaintzean. Eta, gainera, horretatik bizi izan zen. Eta hori helduaro idealera heltzea da: zaletasuna lanbide bihurtzea.
Un redosaurio amenazando ciudades despavoridas. Platillos volantes que pretenden desintegrar la Tierra. El capitán Nemo encarado con un manojo de soldados nordistas y un prisionero sudista, amén de dos damas inglesas, en un islote pródigo en animales hostiles. Un pulpo de tamaño colosal atacando la costa del Pacífico. El incansable Simbad surcando tierras procelosas, superando obstáculos naturales y sobrenaturales a fin de cumplir misiones superlativas. Un selecto grupo de héroes griegos, no siempre con el favor de sus propios dioses, debatiéndose en el seno de una tierra antitética. Vaqueros y científicos al alimón en un valle mexicano donde los animales prehistóricos todavía existen. Perseo dispuesto a rescatar a su amada Andrómeda. Los primeros hombres en la Luna, que acaso no sean tales. Un hórrido habitante de Venus aterrorizando Roma, “la ciudad eterna”. Sin olvidar cierto pterodáctilo arrojando a Raquel Welch, nada menos, de alimento para sus crías, que graznan impacientes por el hambre en un nido gigantesco... Así recogida, esta relación podría significar la apretada y elocuente síntesis del calenturiento imaginario de un niño, adolescente a lo sumo, nacido en los primeros decenios del siglo XX y que no quiere estudiar. Ni siquiera jugar con gente de su edad. Y se refugia, al unísono altivo y tímido, con la frente húmeda a fuerza de alimentar sin descanso tanto delirio, en su exclusivo, incluso egoísta, mundo interior. Formado a base de reconfigurar y seleccionar bajo una mirada propia las fábulas que prefiere entre tantas urdidas por una pluraridad de genios de la Ficción Fantástica, de diversas épocas y culturas. Pues bien, soy incapaz de definir desde otro prisma la entraña artística de Ray Harryhausen. Mas con una salvedad, muy importante: ese chico fantasioso materializó sus formidables gustos, en una filmografía coherente y singular. Es decir, posibilitó que los otros chicos que así lo quisieran compartieran su portentoso mundo. Jugaran con sus juguetes. Con tanta convicción, en su personal propuesta, como generosidad, al brindarla. Y encima, logró vivir de ello. Lo cual supone el acceso a la edad adulta ideal: convertir la afición en profesión.
AUTOREAREN IZENEAN
EN NOMBRE DEL AUTOR
Ukaezina da: zuzendari handi askoren neurri berean, Ray Harryhausen autore bat da. Zinemaren terminologiako kontzeptuaren adiera zehatzean; hau da: unibertso artistiko propioa sortu duen zinegilea. Maila partikularrean erraz ezagutzen den unibertsoa. Guztiz bereizgarria zinemaren historian. Nahastezina maila guztietan.
Irrefutablemente, en idéntica medida que tantos directores gloriosos, Ray Harryhausen constituye un autor. En la estricta acepción que encierra el concepto dentro de la terminología fílmica; es decir, un cineasta que establece un universo artístico propio. Inmediatamente reconocible, a escala particular.
➤ Harryhausen durante el rodaje de “The 7th Voyage of Sinbad”, 1958
Baina autoretza hori ez da eszenaratzearen bidez agertu, Harryhausen estu-estu aritu arren lankidetzan bere zuzendariekin. Gidoiaren bidez ere ez, libretoaren fase guztietan parte hartzen zuen arren eta, batzuetan, hasierako sinopsia erredaktatu zuen arren. Harryhausenek produktore eta efektu berezien sortzaile lanak bateratzen zituen. Lan horietatik, zehatz definitzen zuen pelikularen kontzeptu globala eta irrealtasuna islatzeko teknika. Ondorioz, proiektu guztien izaera definitu zuen, lehen laburbildutako lehentasunaren arabera; hau da, Izutik kanpo dagoen genero fantastikoaren ondare handiko item sorta.
Perfectamente diferenciado, en la historia del cine. Inconfundible, en todos los niveles. Pero esta autoría no se ha manifestado a través de la puesta en escena, aunque Harryhausen colaboraba estrechamente con sus directores. Tampoco por medio del guión, si bien nuestro homenajeado participaba en el libreto en sus sucesivas fases, y a veces redactó la sinopsis inicial. Antes bien, Harryhausen aunaba las funciones del productor y el creador de los efectos especiales. Definiendo escrupulosamente, desde tales cometidos, tanto el concepto global de la película cuanto la forma técnica de plasmar lo irreal. Por extensión, la personalidad de todos y cada uno de los proyectos, según la preferencia antes resumida; es decir, una serie de items que forman parte del grandioso acervo del género fantástico ajeno al Horror.
FILMOGRAFIA ESPEZIALIZATUA
FILMOGRAFÍA ESPECIALIZADA
Ray Harryhausen 1920ko ekainaren 29an jaio zen, Los Angelesen. Baina Zinemarako hamahiru urte beranduago jaio zen. Zehazki esateko, lehen aldiz King Kong (King Kong; Ernest B. Schoedsack eta Merian C. Cooper, 1933) zoragarriaren proiekzio batera joan zen egunean. Hain irudi oparoek Harryhausen umearen bokazioa piztu zuten: primerako trukajeak, Animazio ikusgarria, Abentura Fantastikoa. Horren ostean, bere bizitza ildo horretan joango da, inoiz desbideratu barik. Izan ere, handik gutxira lehen ahalegin amateurrak egin zituen Animazioaren esparruan, etxeko garajean. Apurka-apurka hobetuz doa, zientzia fikziozko eta fantasiazko nobelak eta komikiak irensten dituen bitartean, generoaren estreinaldi bat bera ere galdu barik. Bere heziketa ildo horietatik joango da, ezinegon artistikoari teoria eta teknika gehituz: lehenengo, nerabezaroan, argazkia eta eskultura; gero, USC ospetsuan, zuzendaritza artistikoa eta dramaturgia. 40ko hamarkadaren hasieran, Harryhausen gaztea ezagutzera eman zen, The Puppetoons izeneko Animaziozko film laburren serie batean egindako lan goresgarriari esker. Horrek garrantzi historiko ikaragarria izan zuen, Estatu Batuetako hiru dimentsiotako animazioa inauguratu baitzuen, marrazki bizidunen esparruan erabateko nagusitasuna zuen Walt Disneyren inperioaren aurrean alternatiba bat eskainiz. The Puppetons George Pal etorkin europarraren obra zen. Geroztik, Palek ahots propioa izango zuen zinema fantastikoan, hau da, bere ohiko esparruan. Bigarren Mundu Gerran, Signal Corpen hartu zuen parte. Gerra amaituta, Harryhausen bere Animaziozko film laburrak egiten eta produzitzen hasi zen, panpina artikulatuekin. Urte gutxi beranduago, hain esperientzia eta trebakuntza aipagarriari esker, luzemetraien esparruan estreinatu zen. Eta, gainera, King Kong pelikula gurtuko efektu berezien arduradunarentzako lanean, Willis O’Brien handiarentzako, hain zuzen. O’Brienek The Puppetons serieko film laburretako
Ray Harryhausen nace el 29 de junio de 1920, en Los Angeles. Empero, para el Cine nace trece años después. Específicamente, el día en que asiste por primera vez a una proyección de la formidable King Kong (King Kong; Ernest B. Schoedsack y Merian C. Cooper, 1933). Puesto que tan ubérrimas imágenes despiertan vívidamente la vocación del niño Harryhausen: los trucajes fabulosos, la Animación espectacular, la Aventura Fantástica. Acto seguido su vida se orienta firmemente en tan precisa dirección, sin desviarse jamás. De hecho, inmediatamente después ya efectúa sus primeras intentonas amateur en el campo de la Animación, en el garage familiar. Mejora progresivamente, mientras lee con avidez novelas y comics de cienciaficción y fantasía, sin perder estreno alguno del género. Su formación, obviamente, vira por estos derroteros, aportando teoría y técnica a su insaciable inquietud artística: fotografía y escultura, primero y durante la adolescencia, dirección artística y dramaturgia, acto seguido y en la famosa USC. A primeros de los años 40, el joven Harryhausen ya se hace notar, gracias a su loable trabajo en una serie de cortometrajes de Animación, globalmente denominada The Puppetoons. De enorme importancia histórica, pues inaugura la animación tridimensional en Estados Unidos ofreciendo una alternativa a la hegemonía en el campo de los dibujos animados, o sea el ya abrumador imperio Walt Disney, The Puppetons es obra de un emigrante europeo, George Pal. Desde entonces, Pal hablará con voz propia en el campo del cine fantástico, por lo común en su vertiente familiar. Finalizada la Segunda Guerra Mundial, en la cual participa en el Signal Corp, Harryhausen ya realiza y produce sus propios cortos de Animación, a base de muñecos articulados. Pocos años después, con tan apreciable experiencia y formación, consigue debutar en el campo del largometraje. Y encima trabajando justo para el responsable de los efectos especiales de su reverenciada
batean kolaboratu zuen. Hain maisulan bereziaren ondorengo berantiar antzeko bat Mighty Joe Young (Mighty Joe Young; Ernest B. Schoedsack, 1949) izan zen, zeinek jatorrizko film oparoa familiarteko girora bideratzen baitzuen, kontuan hartzeko moduko emaitzarekin. Ondoren hasi zen Ray Harryhausenen benetako filmografia. Produktore legez, normalean Charles H. Schneerrekin batera, eta efektu berezi bisualen sortzaile legez. Guztiz definitutako filmografia, baina, zoritxarrez, ez handiegia. Datak borobilduz, hiru hamarkada hartu zituen, eta Fantastique delakora mugatu zen bere borondatez, bloke bi agertuz: Zientzia Fikzioa eta Abentura Fantastikoa. Lehenengo atalekoak dira: 20.000 brazatatik etorritako piztia (The Beast from 20.000 Fathoms; Eugène Lourie, 1953), It Came from beneath the Sea (Robert Gordon, 1955), Earth Vs. the Flying Saucers (Fred Sears, 1956), Twenty Millions Miles to Earth (Nathan Juran, 1957), Irla misteriotsua (Mysterious Island; Cy Endfield, 1961) eta Lehenengo gizonak ilargian (The First Men in the Moon; Nathan Juran, 1964). Bigarren blokekoak, berriz: Sinbaden zazpigarren bidaia (The Seventh Voyage of Sinbad; Nathan Juran, 1958), Gulliverren hiru munduak (The Three Worlds of Gulliver; Jack Sher, 1960), Jason eta argonautak (Jason and the Argonauts; Don Chaffey, 1963), The Valley of Gwangi (James O’Connelly, 1968), Sinbaden urrezko bidaia (The Golden Voyage of Sinbad; Gordon Hessler, 1973), Sinbad eta tigrearen begia (Sinbad and the Eye of the Tiger; Sam Wanamaker, 1977) eta Titanen arteko borroka (Clash of the Titans; Desmond Davis, 1981). Jack the Giant Killer (Nathan Juran, 1959) filma ere sartuko dugu, “Harryhausenik gabeko Harryhausen” bat delakoan, azken unean proiektutik irten baitzen. Era berean, laburmetraietan eta dokumentaletan egindako lana (produkzioa albo batera utzita) ere azpimarratzekoa da, batez ere The Animal World (Irwin Allen, 1955) ospetsuan eta merezita sonatua den Hammer produkzio batean: Duela milioi bat urte (One Million Years B.C.; Don Chaffey, 1966). Film hori beste mota batekoa zen, baina oso estimagarria, edozelan ere. Pertsonalki, zoragarria iruditzen zait tragedia greziarra, Heroic Fantasy moldea, dibertsio
The Mother Goose Stories, 1946
Mighty Joe Young, 1949
King Kong, el gran Willis O’Brien, que había colaborado en uno de los cortos The Puppetons. Además, con vistas a una especie de secuela tardía de tan especial obra maestra, El gran gorila (Mighty Joe Young; Ernest B. Schoedsack, 1949), que reconducía el exuberante film original hacia un recoleto público familiar, con muy apreciable resultado. Acto seguido, empieza la filmografía de Ray Harryhausen propiamente dicha. Es decir, en cuanto productor, normalmente junto a Charles H. Schneer, y creador de los efectos especiales visuales. Una filmografía perfectamente definida mas, por desgracia, no muy extensa, que abarca tres décadas, redondeando las fechas, y voluntariamente se ciñe al Fantastique, escindiéndose en dos bloques: la Ciencia Ficción y la Aventura Fantástica. El primer bloque consta de El monstruo de tiempos remotos (The Beast from 20.000 Fathoms; Eugène Lourie, 1953), It Came from beneath the Sea (Robert Gordon, 1955), Earth Vs. the Flying Saucers (Fred Sears, 1956), Twenty Millions Miles to Earth (Nathan Juran, 1957), La isla misteriosa (Mysterious Island; Cy Endfield, 1961) y La gran sorpresa (The First Men in the Moon; Nathan Juran, 1964). El segundo bloque está compuesto por Simbad y la princesa (The Seventh Voyage of Sinbad; Nathan Juran, 1958), Los viajes de Gulliver (The Three Worlds of Gulliver; Jack Sher, 1960), Jasón y los argonautas (Jason and the Argonauts; Don Chaffey, 1963), The Valley of Gwangi (James O’Connelly, 1968), El viaje fantástico de Simbad (The Golden Voyage of Simbad; Gordon Hessler, 1973), Simbad y el ojo del tigre (Sinbad and the Eye of the Tiger; Sam Wanamaker, 1977) y Furia de titanes (Clash of the Titans; Desmond Davis, 1981). Conste asimismo una suerte de “Harryhausen sin Harryhausen”, dado que a última hora éste se desmarcó del proyecto, Jack the Giant Killer (Nathan Juran, 1959), del mismo modo que su labor, producción aparte, en cortometrajes y documentales, en cabeza el famoso The Animal World (Irwin Allen, 1955), así
sadoerotikoa eta historiaurreko Romeo eta Julieta uztartzeko egin zuen lana. Konparatzen hasita, Zientzia Fikzioaren atalak ez dauka hain interes handia Harryhausenen filmografian. Hala ere, film gogoangarri bat baino gehiago dauka, eta esanguratsuren bat ere bai. Esate baterako, lehenengoa, 20.000 brazatatik etorritako piztia. Izan ere, eta aurrekari partzialen bat onartuta, bide generiko berria ireki zuen (oso antzinako izaki ikaragarri baten eta Gizateria izutuaren –ahal dela, hiria- arteko borroka), eta une zoragarriak lortzen ditu: izotzen arteko munstroa itsaso azpiko batiskafo bati eraso egiten edo itsasargi bat hartzen bere kidetzat (bide batez, esan dezagun hori izan zela gidoilariak inspiratu zituen ipuinaren ardatza. Ipuina Itsasargia zen, Ray Bradburyrena, hain zuzen ere Harryhausenen lehenengo lagunetako bat, fidelenetakoa). Era berean, eta garai hartako Zientzia Fikzio xenofobo-paranoikoaren boladan, Earth Vs. the Flying Saucers filma kontzeptu guztietatik nabarmentzen da, eta Twenty Millions Miles to Earth pelikulak, 20.000 brazatatik etorritako piztia filmetik jaiotako kaiju eiga japoniarraren oihartzunekin, argi erakusten du Harryhausenek Europako kulturarekiko zuen miresmena. Eta hori, garai hartako Hollywoodeko B Serieko Monster Movies haiek baino gidoi biziagoarekin eta autorea Ekialdeko Fantasiaren gailurrean laster sartuko zela iragartzen duen tratamenduarekin (kontzeptu bat baino gehiagogatik: argumentuaren gorabeheretatik hasi eta proposamen bisualetaraino). Azkenik, Irla misteriotsua filmak Harryhausenen abileziarik handienetakoa erakusten digu, eta, Verneren Nemo kapitain idealista bikaina berreskuratuz, eutsi egiten dio 20.000 legoa itsaso azpitik (20.000 Leagues under the Sea; Richard Fleischer, 1954) klasikoarekiko konparazioari. Abentura Fantastikoaren atala bereziki distiratsua da Harryhausenen ibilbidean. Generoaren ezaugarriak nabarmentzeko duen modu bereziagatik, autorearen preferentzia eta irizpidera ondoen egokitzen diren aldagai biak Greziako mitologia eta Mila eta bat gauak dira, oinarri beretik homologatutakoak. Atal horren dramaturgiatik, beraz, pertsonaiak sistematikoki unibokoak dira (heroi eder eta ustelezinak, gaizkile zatar eta barkaezinen kontra), biolentzia ez da
como en la justamente célebre producción Hammer Hace un millón de años (One Million Years B.C.; Don Chaffey, 1966), película, por ende, de una índole distinta pero no menos estimable; personalmente, me encanta su combinación de tragedia griega, Heroic Fantasy, regodeo sadoerótico y prehistórico Romeo y Julieta. Comparativamente, el apartado Ciencia Ficción sin duda reviste menos interés en la filmografía de Harryhausen. Empero, cuenta con más de un título memorable, incluso relevante. Sin ir más lejos el primero, El monstruo de tiempos remotos, dado que, reconociendo algún que otro antecedente parcial, abre una nueva vía genérica (el enfrentamiento entre un mastodóntico superviviente de épocas antidiludivanas y la despavorida Humanidad, a ser posible urbano) y abunda en momentos estupendos: el monstruo entre los hielos, atacando un batiscafo bajo el mar o tomando un faro por su congénere (eje, por cierto, del cuento que inspiró a los guionistas, El faro, original de nada menos que Ray Bradbury, uno de los primeros y más fieles amigos de Harryhausen). Asimismo, Earth Vs. the Flying Saucers sobresale por todos los conceptos dentro de la oleada de Ciencia Ficción xenófoboparanoica de la época y Twenty Millions Miles to Earth, con ecos del japonés kaiju eiga nacido justo de El monstruo de tiempos remotos, ya deja entrever la fascinación de Harryhausen por la cultura europea, según un guión más ingenioso de lo usual en las Monster Movies de Serie B del Hollywood coetáneo y con un tratamiento que por más de un concepto, de los vaivenes argumentales a las propuestas visuales, anuncia la inminente plenitud del autor en la Fantasía Oriental. Por último, La isla misteriosa representa uno de los más populares aciertos de Harryhausen, y, retomando el magnífico personaje vernesco del idealista capitán Nemo, resiste la comparación con el clásico Veinte mil leguas de viaje submarino (20.000 Leagues under the Sea; Richard Fleischer, 1954). El bloque Aventura Fantástica, empero, irrefutablemente brilla en especial dentro de la trayectoria de Harryhausen. Por su característico modo de particularizar las cualidades del género, dentro de las dos variantes que mejor se adaptan a la preferencia y criterio del autor: la mitología griega y Las mil y una noches, homologadas desde el propio sustrato.
De izda. a dcha.: The Beast From 20.000 Fathoms (1953), It came from Beneath the Sea (1955), Earth Vs. the Flying Saurcers (1956)
kaltegarria eta ez dago erotismorik. Inspirazio iturrietan, horren inguruan behar den guztia alda daiteke, zentzu guztietan oso gauza labainak badira ere. Edozelan ere, mitologia atalaren barruan, gailurra Jason eta argonautak da, eta, oro har, Harryhausenen maisulanetako bat da. Rodaseko Apolonioren liburutik abiatuta, pelikula horrek modu berezian islatzen du Greziako legendetako epikaren xarma, eta orduan gainbeheran zegoen Mediterranioko Peplumari ekarpena egiten dio edo berriro formulatzen du (legenda bera zenbait alditan moldatu zen, Pietro Francisci eta Riccardo Freda zuzendarien eskutik). Olinpoaren ikuspegiarekiko duen ironia maitagarriaren bidez, baina uneoro tonu egokia mantenduz, Jason eta argonautak filmak sekuentzia eta sorkuntza ikusgarri ugari ditu (buru askoko Hydra, eskeletoen armada argonauten kontra, Talos erraldoia berpizten, Poseidon heroien itsas bidea zabaltzen amildegi biren artean). Zoritxarrez, ondorengo Titanen arteko borroka hura –Jason eta argonautak pelikulak baino aurrekontu handiagoa eta aipatutako film horretako gidoilari bat (Beverly Cross) izan arrendezepzio bat izan zen, nahiz eta ez izan lotsagarria kontatzen duen legenda ederrerako ez Harryhausenen kategoriarako. Ekialdeko Fantasiaren barruan, Harryhausenen ekarpena Sinbad itsasgizonaren trilogia bat da. Sinbad Mila eta bat gauak obran sortu zen, oparotasunik handieneko eta arabiar literaturaren gailurra den testu fantastiko horretan. Harryhausenek ez zuen Sinbad zineman sartu, baina bera izan zen Sinbad erabat testuinguru fantastikoan, maitagarrien munduan, sartu zuen lehen zinegilea. Are gehiago: trilogiako lehenengo pelikulak, Sinbaden zazpigarren bidaia hark, garai hartan indarge zegoen Ekialdeko Fantasiaren generoa suspertu zuen, lehengo handitasunak berrituz (hau da, Bagdadeko lapurra lanaren bertsio biak: amerikarra eta mutua bata, eta ingelesa eta soinuduna bestea). Harryhausenek 7 zenbakiaren kutsu magikoagatik aukeratu zuen Sinbaden zazpigarren bidaia izenburua, bazekielako Mila eta bat gauak obrak heroiaren zazpi bidaia kontatzen zituela. Hala ere, zazpigarren istorio horrek ez dauka inongo zerikusirik filmaren gidoiarekin; era berean, Greziako mitologiaren eta Europako erdialdeko maitagarrien ipuinen kutsua ematen dio istorioak Ekialdeko Fantasiari, gainbehera ez doan garapen zoragarri baten bitartez. Hamabost urte beranduago, Sinbaden urrezko bidaia lana Sinbaden zazpigarren bidaia gainditzeko asmo laudagarritik sortu zen, berriz ere Ekialdeko Fantasiaren generoa burumakur zebilenean pelikulen produkzioan. Bada, Harryhausenek aberastasun kontzeptual handiago bati esker lortu zuen bere helburua. Gidoi bikain batetik abiatu zen (gidoigile-laguna Brian Clemens argia izan zen), eta kultura musulmana eta hindua uztartzen dituen eszenografia batekin lilura sortu zuen. Aktoreak ere goi mailakoak dira: guztien buru, John Phillip Law karismatikoa zegoen, zinemaren historiak izan duen Sinbadik onena; Caroline Munro perfektu dago
En la dramaturgia de este bloque, así pues, por sistema los personajes son unívocos (héroes guapos e incorruptibles contra villanos feos e irredimibles), la violencia es inocua y el erotismo inexistente, modificando respecto a todo ello lo que sea menester en las correspondientes fuentes de inspiración, harto más escabrosas en todos los sentidos. Dentro del apartado mitológico, no obstante, el cenit, en particular, estriba en Jasón y los argonautas, que igualmente constituye una de las obras maestras, en general, de Harryhausen. A partir del libro de Apolonio de Rodas, esta película plasma con una fortuna singular el encanto de la épica legendaria griega, y representa una peculiar aportación/reformulación con respecto al entonces declinante Peplum mediterráneo, que ya había adaptado varias veces la misma leyenda en manos de los directores Pietro Francisci y Riccardo Freda. Mediante ironía cariñosa en su visión del Olimpo, mas guardando en todo momento el tono justo, Jasón y los argonautas es pródiga en secuencias y creaciones fenomenales (la Hydra multicéfala, el ejército de esqueletos en lid con los argonautas, el gigante Talos resucitando, Poseidón ensanchando la senda marítima de los héroes entre dos barrancos). Por desgracia, la posterior Furia de titanes – pese a contar con un presupuesto muy superior y uno de los guionistas de la propia Jasón y los argonautas, Beverly Cross - supone una decepción, aunque no es indigna ni de la bella leyenda que recrea ni, por supuesto, de la categoría de Harryhausen. Dentro de la Fantasía Oriental, la aportación de Harryhausen se concreta en una trilogía sobre el marino Simbad, creado en Las mil y una noches, hito de la literatura árabe que constituye uno de los textos fantastique de mayor exuberancia. Harryhausen no introduce en el cine a Simbad, ni mucho menos, pero sí es el primer cineasta que lo enmarca dentro de un contexto plenamente fantástico, absolutamente feérico. Es más, la primera entrega de la trilogía, Simbad y la princesa, revitalizó bajo esta óptica el entonces alicaído género de la Fantasía Oriental, renovando sus fastos de antaño, es decir las dos primeras versiones de El ladrón de Bagdad, americana y muda la una, e inglesa y sonora la otra. Harryhausen escogió el título, original se entiende, de El séptimo viaje de Simbad debido a la universal resonancia mágica del número 7, a sabiendas de que Las mil y una noches narra justo siete viajes del héroe y la trama de este último en nada se parece al guión del film; igualmente, la historia sazona la Fantasía Oriental con rasgos de mitología griega y cuento de hadas centroeuropeo, a lo largo de un desarrollo precioso que no decae nunca. Quince años después, El viaje fantástico de Simbad surge del loable propósito de superar Simbad y la princesa, en un momento en que la Fantasía Oriental había vuelto a decaer dentro de la producción fílmica. Pues bien, Harryhausen logró su objetivo gracias a una mayor riqueza conceptual, que parte de un guión magnífico, coescrito por el ingenioso Brian Clemens, y seduce en
zuhurtasuna eta haragikoitasuna uztartzean; eta Tom Bakerrek aztiaren pertsonaia zoragarria egiten du, malefizio bakoitzean sufrituz eta atsekabetuz, Dorian Gray eta bere erretratua batera izango balitz bezala. Pelikula handi honen nazioarteko arrakastak generoa berpiztu zuen, eta Sinbaden zazpigarren bidaia ere berriz jartzen hasi ziren: nostalgia handiz gogoratzen dut, gaztetan, pelikula bi horiek ikusi nituenean, saio bikoitzean, “Espronceda” izeneko Madrileko zinema batean. Familia osoarentzako pelikulak jartzen zituzten, baina dagoeneko ez da existitzen... Garaipen horren babespean, Harryhausenek Sinbad eta tigrearen begia presazkoegia proposatu zuen. Pelikula horrek autorearen bertute nagusiak erakusten dituen arren, argumentuaren planteamendu eskasa eta erritmo falta nabarmena da; Patrick Waynek (Johnen semea) lehenagoko Kerwin Matthews eta John Phillip Lawen lekukoa hartu zuen, Sinbaden rola betetzeko. Zientzia Fikzioa eta Ekialdeko Fantasia albo batera utzita, Harryhausenek pelikula bi gehiago egin zituen. Bata Gulliverren hiru munduak izan zen, Jonathan Swiften nobela homonimoaren egokitzapena. Originalaren zentzu kritikoa eta Harryhausenen idiosinkrasia bera edulkoratu zituen, lehen ere aipatutako Kerwin Matthews protagonista zela. Bestea, The Valley of Gwangi filma zen, 40ko hamarkadan Willis O’Brienek izandako proiektu bat. Maisuaren aspaldiko ilusioa kosta ahala kosta betetzeko helburuarekin itsututa, Harryhausenek proiektu hori gauzatu zuen. Planteamendu zoro baina goxoko pelikula horrek –Mundu galdua eta King Kong uztartzen ditu, Mendebaldeko ilunabarrean- ez dauka uste sendorik, baina testuingurutik kanpoko bitxikeria bat da, eta hori da bere xarma. Bere une zoroetako bat elefante baten eta dinosauro baten arteko borroka da, zezen plaza batean.
un trazado escenográfico que reúne la cultura musulmana con la hindú; también el reparto es superior, encabezado por el carismático John Phillip Law, sin duda el mejor Simbad de la historia del cine, una Caroline Munro perfecta en su fusión de recato y carnalidad y Tom Baker en un estupendo personaje de hechicero que sufre y va consumiéndose en cada nuevo maleficio, como si fuera a la par Dorian Gray y su retrato. El éxito internacional que obtiene esta gran película causa un nuevo resurgir del género, incluyendo la reposición de Simbad y la princesa: recuerdo con infinita nostalgia una visión juvenil de ambas películas en programa doble, en un extinto cine madrileño con programación familiar, “Espronceda”... Al socaire de este triunfo, Harryhausen propone el precipitado Simbad y el ojo del tigre, que aun revelando las virtudes esenciales del autor, defrauda por un planteamiento argumental pobre y su falta de ritmo; Patrick Wayne, cachorro de John, relevaba a los previos Kerwin Matthews y John Phillip Law en el rol de Simbad. Ciencia Ficción y Fantasía Oriental aparte, Harryhausen brinda dos películas más. La una es Los viajes de Gulliver, una adaptación de la novela homónima de Jonathan Swift que edulcora el sentido crítico del original, y hasta la propia idiosincrasia de Harryhausen, con el protagonismo del antedicho Kerwin Matthews. Y la otra The Valley of Gwangi, un proyecto de Willis O’Brien en los años 40, que Harryhausen plasmó cegado por el cariñoso fin de materializar como fuera la vieja ilusión de su maestro; deliciosamente loca en su planteamiento - cruzar las premisas de El mundo perdido y King Kong en el crepúsculo del West - The Valley of Gwangi carece de convicción pero encanta por suponer una rareza fuera de contexto, y ofrece momentos tan delirantes como la lucha entre un elefante y un dinosaurio en una plaza de toros.
ARTISTA BAT, ZINEMA BAT
UN ARTISTA, UN CINE
Aipatutako zuzendari kopuru handiak (kontuan izan Nathan Juran baino ez dela behin baino gehiagotan agertzen) ez du Ray Harryhausenen filmografiaren uniformetasuna zikintzen. Inondik ere ez. Berriz diot: Harryhausenen pelikuletan, autore bakar eta benetako bat dago: Harryhausen. Produktore legez izan zuen perspektiba eta teknikari legez izandako estiloa bat datoz proposamen zehatz batean, zinemaren historian parekorik gabeko moduan. Salbuespen bakarra, beharbada, George Pal da. Harryhausen lankidetzan aritu zen Palekin, biak hasiberriak zirenean, bakoitzak bere bideari ekin baino lehen. Baina zein da, zehazki, Ray Harryhausenen perspektiba espezifikoa? Perspektiba hori harrapatzean, bere obraren barrura goaz, bere benetako zentzura: oso optika ilusionatua da, ez dakiena eta ez duena jakin nahi non amaitzen den benetakoa eta
La pluraridad de directores convocados (adviértase que sólo repite Nathan Juran) de ningún modo empaña la uniformidad de la filmografía de Ray Harryhausen. En absoluto. Insisto en que las películas de Harryhausen revelan un único y verdadero autor: Harryhausen. Mediante su perspectiva, como productor, y estilo, en cuanto técnico, aunados en una propuesta específica, cuya propiedad no conoce parangón en la historia del cine. Con la excepción, hasta cierto punto, de George Pal, con quien, repito, Harryhausen colaborara en los inicios de ambos, antes de que cada cual emprendiera su propia vía. Ahora bien, ¿cuál es exactamente la perspectiva específica de Ray Harryhausen? Al captarla se profundiza hasta el introito de su obra, su sentido último: una óptica maravillosamente ilusionada, que ni sabe ni quiere saber dónde acaba lo verdadero y dónde comienza lo irreal. Expresado con otros términos, un sentido imaginativo elemental, pero
Modelo de Trog (Simbad and the Eye of the Tiger, 1977)
non hasi irreala. Beste modu batean esanda, imajinaziozko oinarrizko zentzua dauka, kontzeptuaren adierarik handi eta filosofikoenean. Gauzak horrela, Harryhausenen filmografian fantasiak ez du apurketa arrazionalik edo diskordantzia naturalik sortzen, errealitatearen parte delako. Izaki fantastikoak agertzean, tonua ez da modu bortitzean aldatzen, pertsonaiek ez dutelako zailtasunik teorikoki ezinezkoa dena berenganatzeko. Edozer gerta daiteke. Eta dena naturaltasunik handienarekin gertatzen da. Iturri kultural jakin, definitu eta kontrastatuetatik hasita ere, Harryhausenek inoiz ez du fantastikoarekiko zentzu berezia sakrifikatu: bere izakiek testu greziar edo arabiarretan deskribatutako ezaugarri ezagunak eta derrigorrezkoak mantentzen dituzte, eta, gainera, berezko ezaugarriak, ustekabekoak, gehitzen dituzte. Askotan, irizpide hibrido bati jarraituz, bi izaki miragarri edo gehiago uztartzen dira. Ondorioz, ziklope edo roc batek, esate baterako, oinarrizko deskribapenak mantenduko ditu, eta, hala ere, bereziak irudituko zaizkigu. Arau eta oinarri horrekin, Harryhausenen lanean ia ez dago “tamainaz handitutako etxeko animalia” baliabide tristeari dagokion munstrorik. Guztiz alderantziz: gure autorearen izaki fantastikoak bitxiak eta ezohikoak dira, morfologia finkatua dute edo bere imajinaziotik sortzen dira oso-osorik. Eta, hain zuzen ere, horrexegatik, maniak, umorea, arima agertzen dira... hau da, izaera bat. Hori dela eta, euren indarra eta zitalkeria harro erakusten dute eraso egin baino lehen. Heriotzazko zauria dutenean sufritu egiten dute, agonia patetikoekin. Eta, uneren batean, euretako bik egiten dute borroka, zalapartarik handienarekin. Harryhausenen pelikulak, beraz, imajinaziozko xarmaz eta irrealtasun epikoz artikulatzen dira, ekonomia narratiboa eta gustu bisuala batzen dituzten garapen ibiltarietan zehar, eklektizismoagatiko lehentasun estetikoa erakutsiz eta metrajean disonantziarik sortu gabe. Beraz, filmografia horrek jatorrizko amets sutsu, uniforme eta zoragarri antzeko bat sortzen du. Horrek, lehenengo maila batean, familiaren aisialdiari erantzuten
en la más alta y filosófica acepción del concepto. Así, en la filmografía de Harryhausen lo fantástico jamás entraña una ruptura racional o una discordancia natural, puesto que pertenece a la realidad. Nunca cambia el tono de modo drástico cuando irrumpen los seres fantásticos, porque los personajes no revelan dificultades para asimilar lo teóricamente imposible. Todo puede suceder. Y todo, en efecto, sucede, con la mayor, literalmente, naturalidad. Es imprescindible señalar que, aun partiendo de unas fuentes culturales célebres y definidas, contrastadas, Harryhausen nunca ha sacrificado su especial sentido de lo fantástico. Es decir, sus criaturas, a la par que conservan las reconocibles y hasta exigibles propiedades descritas en los textos griegos o árabes, incorporan unos rasgos propios, inesperados. Muchas veces según un criterio híbrido, combinando dos, y hasta más, seres fabulosos. Por lo cual un cíclope o un roc, por ejemplo, en un film de Harryhausen guardan las descripciones primordiales a la vez que resultan peculiares. Sobra añadir que con base en esta norma apenas hay monsters en la obra de Harryhausen que respondan al triste recurso del “animal doméstico aumentado de tamaño”. Al contrario, los seres fantásticos de nuestro autor son singulares e insólitos, confirmen una morfología afianzada o nazcan por completo de su inventiva. E igualmente a causa de esto revelan manías, humor, alma... o sea, una personalidad. Por ende, alardean de su fortaleza y malignidad cuando irrumpen, recreándose en ellas antes de atacar. Sufren al ser heridos de muerte, a lo largo de patéticas agonías. Y en algún momento luchan dos de ellos, con la mayor aparatosidad posible. Las películas de Harryhausen, en definitiva, se articulan a base de encanto imaginativo e irrealidad épica, a lo largo de unos desarrollos itinerantes que aúnan la economía narrativa con un gusto visual que manifiesta preferencia estética por el eclecticismo, sin consentir disonancia alguna a lo largo del metraje. Traza pues esta filmografía una especie de arrebatado, uniforme y embriagador (en)sueño primigenio. El cual, en un primer nivel, atiende la expectativa de esparcimiento de un público familiar, mientras en un grado más hondo, literalmente subconsciente, busca todos los adultos que
Modelo de Medusa (Clash of the Titans, 1980)
dio; maila sakon eta literalki subkontzientean, berriz, “heldutasunaren” inperatibo psikologiko-soziala ukatu dugun helduen bila doa. Kontuan hartuz Harryhausenen azken bertutea lan magikoarekiko gogo bizia eta uste sendoa dela, bigarren esanahi hori alde dagoen ikuslearen jaiotzetiko imajinazioarekin identifikatzen da. Orduan, antzeko izakien atxikimenduaren bila ari den eta familientzako entretenimendua sortzen duen Zinemako Peter Pan bati buruz ari gara? Nik hauxe uste dut: Harryhausenek sinistu egiten du kontatzen diguna. Berak sinisten du, eta bere benetako jarraitzaileek sinismen handi horretan itsu-itsuan hartzen dute parte.
hemos rechazado el imperativo psicológico-social de la llamada “madurez”. Considerando que la virtud última de Harryhausen estriba en el entusiasmo y el convencimiento respecto al mágico trabajo propio, este segundo significado antedicho se identifica naturalmente con el imaginario ingénito del espectador favorable. Entonces, ¿hablamos de un Peter Pan del Cine recabando la adhesión de seres afines, mientras fabrica entretenimiento para las familias? Por lo menos yo lo valoro así: Harryhausen cree realmente lo que cuenta. Él se lo cree, y sus auténticos admiradores participan a ciegas de esta sublime creencia.
BIZITZA SORTUZ
CREANDO VIDA
Harryhausenen perspektiba berezia harmoniaz mintzatzen da, teknika bereziz. Azaletik azalduta, bere sistema operatiboaren lehenengo pausoa, behin argumentua erabakita, plano eta enkoadraketa nagusiak marraztea zen, Story Board antzeko batean. Liburu eta dokumentaletan bildutako irudi horiek edertasun eta adierazkortasun handikoak dira, eta artea dira berez, agerian utziz autorearen trebakuntza eta sentsibilitate artistikoa. Baina fase kardinala efektu berezien sisteman datza (Dynarama izenekoa). Igeltsuz edota beste zenbait materialez figura ez-humanoak sortzea da, tamaina txikian. Gero, animatu egiten dira, Stop Motion prozeduraren bitartez. Hau da, fotogramaz fotograma, mugimendu bakoitzerako hartualdi bat eginez; ondorioz, hogeita lau animazio egin behar ziren pelikula segundo bakarra lortzeko... Gero, miniatura horiek, dagozkion trukaje optikoen bitartez, beharrezko tamainara heldu arte hazten dira, eta aparte filmatutako aktoreekin erlazionatzen dira, kontu handiz. Hori eskuz egiteak duen xarmaz gain, dinamika propio eta pertsonala ematen zaie pertsonaia fantastikoei. Modu horretan, Harryhausenek une zoragarri eta esanguratsu asko eman dizkio zinema fantastikoaren historiari, bai gizon eta munstroen arteko zein izaki fantastiko mota guztien arteko borroketan, beti soinu banda bikainen erritmoarekin (batez ere Bernard Herrmann handiarenak). Harryhausenen pelikula guztiak nahiko lan plan estuekin filmatu ziren, eta metrajerik gastatu barik. Zenbait kasutan, kanpoalde gehienak Espainian errodatu ziren, batzuetan kokalekuak errepikatuz (Mallorca, Almeria, Costa Brava, Madrileko iparraldea). Beste zenbaitetan, barrualdeak ere Espainian filmatu ziren. Logikoa denez, gure zinemako zenbait teknikari handik bere aginduetara egin dute lan, batez ere Gil Parrondo eta Fernando González eszenografoek.
La especial perspectiva de Harryhausen habla con armonía desde su no menos especial técnica. Explicado a grandes rasgos, el primer paso de su sistema operativo, una vez trazado el argumento, consistía en dibujar los planos y encuadres principales, una especie de Story Board. Por cierto, estos dibujos, recogidos en libros y documentales, desbordan belleza y expresividad, y constituyen arte en sí mismos, evidenciando soberanamente la formación y sensibilidad artísticas de su autor. La fase cardinal, empero, radica en el sistema propio de efectos especiales, denominado Dynarama. Consiste, explicado bastamente, en construir a base de yeso y/o otros materiales en tamaño reducido las figuras inhumanas, para acto seguido animarlas mediante el procedimiento Stop Motion. O sea fotograma a fotograma, filmando una toma por cada movimiento; esto implica que era preciso hacer veinticuatro animaciones únicamente para conseguir un segundo de película... Después estas miniaturas, mediante los correspondientes trucajes ópticos, crecen hasta el tamaño necesario y cuidadosamente se relacionan a conveniencia con los intérpretes, filmados aparte. Este sistema, además de su enorme encanto artesanal, manifiesta la virtud fundamental de conferir a los personajes fantásticos su propia y personal dinámica, y, Harryhausen mediante, ha aportado en la historia del cine fantástico un elevado número de momentos fascinantes y característicos, tanto en los enfrentamientos entre hombres y monstruos cuanto en las luchas entre toda índole de seres fantásticos, siempre al ritmo de espléndidas bandas sonoras, sobre todo las del gran Bernard Herrmann. Debe destacarse que casi todas las películas de Harryhausen fueron rodadas mediante planes de trabajo bastante ajustados y sin malgastar metraje. En muchos casos, por cierto, España asumió la mayor parte de los exteriores, incluso repitiendo localizaciones (Mallorca, Almería, la Costa Brava, el norte de Madrid), y a veces hasta los interiores. Lógicamente, importantes técnicos de nuestro cine han trabajado a sus órdenes, en particular los escenógrafos Gil Parrondo y Fernando González.
AZKENA, BAKARRA
EL ÚLTIMO, EL ÚNICO
“Denboraren joanak” behartu zuen bere bizitzako lanbidea uztera. Titanen arteko borroka filmaren ostean, eta bere hurrengo proiektuei saminez uko eginez –Sinbaden abentura berriak eta Odisearen eta Komedia jainkotiarraren moldaketak-, Harryhausen Zinemako mito ukiezin bihurtu da, eta egoera horretan sendotu. Gertatu ohi denez, zenbat eta lan gutxiago, orduan eta ospe handiagoa. Zenbait pelikulak, keinu zinemazale legez, animatutako naturaz gaindiko izakiak sartzen dituzte –Star Crash (Star Crash; Luigi Cozzi, 1979) eta Ilunpeetako armada (Army of Darkness: Evil Dead 3; Sam Raimi, 1992) dira horietako batzuk-, edota erreferentzia zuzenak: nabarmena da hori Munstroak SA (Monsters Inc; Peter Docter, David Silverman eta Lee Unkrich, 2001) pelikulan, bere izeneko jatetxe bat agertzen da eta. Horretaz gain, pelikula batzuetan ere agertu zen, batez ere Gorila handia lanaren remakea izandako Mighty Joe Young (Mighty Joe Young; Ron Underwood, 1999) pelikulan, edo bere jarraitzailerik handienetakoa zen John Landisen agindupean. Baina, batez ere, bere obra biltzen duten liburu bikainak aipatu behar dira: Film Fantasy Scrapbook (1972) hartatik hasi eta Ray Harryhausen. An Animated Life (2003) berri, zehatz eta ikusgarrira heldu arte. Baina liburuei buruz ari garenez, esan behar da bere lagun Ray Bradburyk Eroentzako kanposantua (1990) nobela surrealistako protagonista bihurtu zuela Harryhausen. Ray Harryhausen Zazpigarren Arteko legenda bat da. Izan ere, B Serieko marjina ia industrialetan garatutako bere obrak (ez da handinahia eta beti izan
Forzado por “el signo de los tiempos” a dejar la profesión en la que volcara apasionadamente su vida, tras Furia de titanes, y renunciando dolorosamente a plasmar sus siguientes proyectos - entre éstos, nuevas aventuras de Simbad y adaptaciones de nada menos que La Odisea y La divina comedia - Harryhausen desde entonces robustece progresivamente su condición de intocable mito del Cine. Como suele ocurrir, a menor trabajo mayor reputación. Películas diversas incorporan, a modo de guiño cinéfilo, seres sobrenaturales animados en su estilo verbigracia Star Crash (Star Crash; Luigi Cozzi, 1979) y El ejército de las tinieblas (Army of Darkness: Evil Dead 3; Sam Raimi, 1992) - y hasta referencias directas, notablemente en Monstruos SA (Monsters Inc; Peter Docter, David Silverman y Lee Unkrich, 2001), donde aparece un restaurante llamado con su nombre. Por no añadir sus cameos, particularmente en el remake de El gran gorila, Mi gran amigo Joe (Mighty Joe Young; Ron Underwood, 1999), o a las órdenes de uno de sus mayores fans, John Landis. Empero, con una mención particular hacia los espléndidos libros que recogen su obra, del Film Fantasy Scrapbook (1972) al reciente, exhaustivo e impresionante Ray Harryhausen. An Animated Life (2003). Claro que, si de libros hablamos debe agregarse que su eterno amigo Ray Bradbury convirtió a Harryhausen en uno de los protagonistas de su surrealista novela Cementerio para lunáticos, publicada en 1990. Significa ya Ray Harryhausen, en definitiva, una leyenda del Séptimo Arte. Puesto que su obra, nunca pretenciosa ni petulante y siempre impecablemente honesta, además desarrollada por lo común dentro de unos
Boceto del sistema de filmación ideado por Harryhausen
da zintzo-zintzoa) leku berezi eta bikaina dauka Zinemaren historian. Eta, proposamen artistiko pertsonal guztien moduan, ez du kopiarik ez luzapenik onartzen: bakarra da.
márgenes industriales casi de Serie B, cuenta con un espacio singular y eminente en la historia del Cine. Y, como todas las propuestas artísticas realmente personales, no admite copias ni prolongaciones: es única.
Pertsonalki, Ray Harryhausenen arteak, hein handi batean, Miragarritasunaren Zentzua piztu dit, eta horretara bideratu dut nire idazle bizitza profesionala. Nire umetako Madrileko auzoko zinema desagertuetako saio bikoitz kutunetan bere pelikulak behin eta berriro miretsiz. Senideekin, lehenengo lagunekin edo orduan neskalagun nuen eta orain hilda dudan emaztearekin, Juliarekin. Gogoan daukat, era berean, Sinbaden zazpigarren bidaia pelikulari buruzko kromo bilduma, txokolate marka batek ematen zuena... Niretzat, beraz, asko esan nahi du Ray Harryhausenen zinemak. Eta asko hori ona da, gainera. Berak ez daki zenbateraino. Ezagutzeko suertea izan nuen, eta elkarrizketa bat egin nion jada desagertuta dagoen “Video Actualidad” aldizkarirako, Sitgesen, 1985ean. Beranduago ere egin dut berba berarekin, 2003an; baina, normala denez, ez zen nirekin gogoratzen. 2004. urtean, Sinbaden urrezko bidaia pelikulako (maitasun berezia diot film horri) protagonista zen John Phillip Lawek nire El cine fantástico de aventuras liburuaren hitzaurrea idatzi zuen, niretzat ohore handiz, eta batera aurkeztu genuen Malagan. Liburu horren azalean, nola ez, Sinbaden urrezko bidaia filmaren fotograma bat agertzen da: Caroline Munro eta Law borrokan, Harryhausenen sorkuntzarik onenetako baten kontra: zentauroaren eta ziklopearen arteko hibridoa. Eta, orain, Bilboko Arte Eder Museoak Harryhauseni omenaldi txiki bat idazteko aukera goxoa eman dit... Larregi da. Ondorioz, bakar-bakarrik esan dezaket: eskerrik asko, eskerrik asko denoi. Eta esaldi hura gogoratuko dut, esaldiaren autorea nor zen ahaztu badut ere: “Izan garena gara”.
Personalmente, debo al arte de Ray Harryhausen el despertar de gran parte del Sentido de la Maravilla hacia el cual he encarrilado mi vida profesional como escritor. Admirando una y otra vez sus películas en los entrañables programas dobles de los extintos cines de barrio de mi Madrid natal. Junto a familiares, primeras amistades, o mi entonces novia y actualmente difunta mujer, Julia. Recuerdo incluso la colección de cromos de Simbad y la princesa, publicada por una marca de chocolate... Significa mucho y bueno, pues, el cine de Ray Harryhausen para mí. Él no puede saber cuánto. Tuve la suerte de conocerle, y entrevistarle para la desaparecida revista “Video Actualidad”, en Sitges en 1985. He vuelto a hablar con él mucho más tarde, en el pasado 2003; pero Harryhausen, lógicamente, no se acordaba de mí. En este año 2004, John Phillip Law, protagonista de El viaje fantástico de Simbad, película por la que siento un cariño muy especial, me hizo el honor de escribir el prólogo de mi libro El cine fantástico de aventuras, así como de presentarlo en Málaga. Libro cuya portada, por supuesto, ocupa un fotograma de El viaje fantástico de Simbad, en la formidable escena en que Caroline Munro y Law luchan contra una de las mejores creaciones de Harryhausen, un híbrido de centauro y cíclope. Y ahora, el Museo de Bellas Artes de Bilbao me brinda la deliciosa oportunidad de escribir este breve homenaje a Harryhausen... Es demasiado. Por lo cual ya sólo puedo añadir: gracias, gracias a todos. Recordando inevitablemente esa máxima, cuyo autor por desgracia he olvidado, que afirma “Somos lo que hemos sido”.
BIBLIOGRAFÍA Aupperle, Jim, Maylone, Bill y Webber, Roy P.: The Dinosaur Films of Ray Harryhausen: Features, Early 16 mm Experiments and Unrealized Projects. McFarland & Company, Jefferson (North Carolina), 2004. Bradbury, Ray y Harryhausen, Ray: Dinosaur Tales. Sagebrush Education Resources, Minneapolis (Minnesota) , 2003 Giesen, Rolf: Sagenhafte Welten: der Trickspezialist Ray Harryhausen. Deutsches Filmmuseum, Frankfurt am Main, 1988 Hardy, Phil: The Aurum Film Encyclopedia of Science-Fiction. Aurum Press Ltd., London 1984 Harryhausen, Ray & Dalton, Tony: Ray Harryhausen, an animated life. Aurum Press Ltd., London, 2003 Harryhausen, Ray: Ray Harryhausen Film Fantasy Scrapbook. A.S. Barnes, Cranbury (New Jersey), 1972 Rovin, Jeff: From the Land Beyond Beyond: The Films of Willis O’Brien and Ray Harryhausen. Berkley Pub Group, California, 1977 Searles, Raird: Films of science fiction and fantasy. AFI Press, New York, 1988 Shipman, David: Science fiction Films. Hamlyn Publishing, Middlesex, 1985 Torres, Sara: Todos eran sus hijos: Ray Harryhausen. En Nosferatu nº 14/15 VV.AA.: Reference Guide to Fantastic Films, Science Fiction, Fantasy and Horror, Vol. 2. Chelsea-Lee Books, London, 1973
P ROGRAMA
RAY HARRYHAUSEN PROGRAMA*
11 EKAINA - JUNIO
14 15 16
17
18:00 It came from beneath the Sea (79´, 1955) 20:00 20 Million miles to Earth (82´, 1957)
21 22 23 18:00 Mysterious Island (101´, 1960) 20:15 First Men in the Moon (104´, 1991)
28 29 30
12
18:00 Story of the Tortoise and the Hare (12´, 2002) Mighty Joe Young (94´, 1949) 20:15 Earth Vs. the Flying Saucers (83´, 1956)
18:00 Earth Vs. the Flying Saucers (83´, 1956) 20:00 Story of the Tortoise and the Hare (12´, 2002) Mighty Joe Young (94´, 1949)
18
19
18:00 Sinbad and the Eye of the Tiger (113´, 1977) 20:15 The Three Worlds of Gulliver (100´, 1959)
18:00 The Three Worlds of Gulliver (100´, 1959) 20:00 Sinbad and the Eye of the Tiger (113´, 1977)
24
25
26
18:00 First Men in the Moon (104´, 1991) 20:15 Mysterious Island (101´, 1960)
18:00 One Million Years B.C. (91´, 1966) 20:00 Clash of the Titans (118´, 1980)
18:00 Clash of the Titans (118´, 1980) 20:30 One Million Years B.C. (91´, 1966)
18:00 20 Million miles to Earth (82´, 1957) 20:00 It came from beneath the Sea (79´, 1955)
ERRESKATEAK 2003 RESCATES
* Todas las películas se proyectarán en versión original subtitulada en español Pelikula guztiak jatorrizko bertsioan gaztelaniaz azpititularurik eskainiko dira
13
20
27
Ostirala Larunbata
2004-11-06 2004-12-06
18:00 ETAN 20:00 ETAN
Viernes Sábado
11-06-2004 12-06-2004
18:00 HORAS 20:00 HORAS
Dortokaren eta erbiaren istorioa (The Story of the Tortoise and the Hare. AEB. 2002) Z.: Ray Harryhausen; Anim.: Ray Haryhausen, Mark Caballero, Seamus Walsh; E.B.: Christopher Dusendschon; Narr.: Gary Owens; Prod.: Ray Haryhausen, Mark Caballero, Seamus Walsh, Screen Novelties International; 12 min. 35 mm.
La liebre y la tortuga (The Story of the Tortoise and the Hare. USA. 2002) D.: Ray Harryhausen; Anim.: Ray Haryhausen, Mark Caballero, Seamus Walsh; E.V.: Christopher Dusendschon; Narr.: Gary Owens; Prod.: Ray Haryhausen, Mark Caballero, Seamus Walsh, Screen Novelties International; 12 min. 35 mm.
Ray Harryhausen 1952an hasi zen pelikula hau filmatzen, baina amaitu barik utzi behar izan zuen, munstroei buruzko pelikulekin askoz ere irabazi handiagoak lortzen zirela konturatzean. Beti ahalegindu zen pelikulari berriro ekiten, baina beste proiektu batzuek lehentasuna izaten zuten beti. Gutxi gorabehera berrogeita hamar urte beranduago, Harryhausenek, Caballero eta Walshekin batera, animazioa osatzea lortu zuen. Horretarako, jatorrizko figurak eta kamera berreskuratu zuten. Berrogeita hamarreko hamarkadan filmatutako materiala zaharberritu egin zen, gero pelikulan sartzeko. Harryhausenen aginduei segituz, dekoratu berriak eraiki ziren, eta garai hartan erabili zituen teknika tradizional berberak erabili zituzten. 22 urtez erretiroan egon ostean, Ray inspiratuta sentitu zen, eta berak animatu zituen eszena berrietako batzuk.
Ray Harryhausen empezó a filmar esta película en 1952, pero tuvo que abandonarla inacabada cuando vio que las películas de monstruos eran mucho más lucrativas. Siempre intentó retomar la película, pero otros proyectos acababan teniendo preferencia. Más o menos cincuenta años después, Harryhausen, junto a Caballero y Walsh, han conseguido completar la animación. Para ello han recuperado la cámara así como las figuras originales. El material filmado en los cincuenta se ha restaurado e incorporado a la película, construyéndose nuevos decorados bajo la dirección de Harryhausen, y empleándose las mismas técnicas tradicionales que ya había usado. Tras 22 años de retiro, Ray se sintió lo suficientemente inspirado como para animar personalmente algunas de las nuevas escenas.
Joe Young boteretsua (Mighty Joe Young. AEB. 1949) Z.: Ernst B. Schoedsack; G.: Merian C. Cooper, Ruth Rose; A.: Roy Hunt; Munt.: Ted Cheesman; M.: Roy Webb; I.: Terry Moore, Ben Johnson, Robert Armstrong, Frank McHugh, Douglas Fowley, Paul Guilfoyle; Prod.: John Ford, Merian C. Cooper, Argosy, RKO Pictures; 94 min. 16 mm.
El gran gorila (Mighty Joe Young. USA. 1949) D.: Ernst B. Schoedsack; G.: Merian C. Cooper, Ruth Rose; F.: Roy Hunt; Mont.: Ted Cheesman; M.: Roy Webb; I.: Terry Moore, Ben Johnson, Robert Armstrong, Frank McHugh, Douglas Fowley, Paul Guilfoyle; Prod.: John Ford, Merian C. Cooper, Argosy, RKO Pictures; 94 min. 16 mm.
King Kongen magia berriro errepikatzeko esperantzarekin, CooperSchoedsack bikoteak Mighty Joe Young efektu berezien erakusketa handia pantailaratu zuten 1949an. Max O’Hara ikuskizunen enpresariak Mr. Joseph Young deskubritzen du Afrikan, 10 oin luzeko gorila on bat. Jill Young jabe xarmagarriaren iritziari kasu egin barik, O’Harak Estatu Batuetara eramango du, bere klubetan ikuskizun moduan erabiltzeko.Gorilaren numeroek arrakasta handia dute, baina gauero kaiolara eramaten dute berriro, eta haserre sentitzen hasiko da. Gau batean, mozkor batzuek jipoia emango diote, eta Joe askatu egingo da, ihesaldi basatian murgilduz.
Con la esperanza de repetir la magia de King Kong, la pareja Cooper-Schoedsack llevaron a las pantallas en 1949 Mighty Joe Young, toda una exhibición de diferentes efectos especiales. El empresario de espectáculos Max O’Hara descubre en África la existencia de Mr. Joseph Young, un gorila de 10 pies de alto de gran bondad. Contra la opinión de Jill Young, su encantadora dueña, O’Hara decide llevarlo a los Estados Unidos para emplearlo como atracción de sus clubs. A pesar del éxito de sus números, Joe es devuelto todas las noches a su jaula, donde va creciendo su malestar. Una noche donde un grupo de borrachos le azuzan, Joe se libera e inicia una huida salvaje.
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Lurra Plater Hegalarien kontra (Earth vs. The Flying Saucers. AEB. 1956) Z.: Fred F. Sears; G.: George Worthig Yates; A.: Fred Jackman; Munt.: Danny B. Landres; M.: Mischa Bakaleinikoff; I.: Joan Taylor, Hugh Marlowe, Harry Lauter, Morris Ankrum, Donald Curtis, John Zaremba; Prod.: Charles H. Sheener; B/N; 83 min. 16 mm.
La Tierra contra los Platillos Volantes (Earth vs. The Flying Saucers. U.S.A 1956) D.: Fred F. Sears; G.: George Worthig Yates; F.: Fred Jackman; Mont.: Danny B. Landres; M.: Mischa Bakaleinikoff; I.: Joan Taylor, Hugh Marlowe, Harry Lauter, Morris Ankrum, Donald Curtis, John Zaremba; Prod.: Charles H. Sheener; B/N; 83 min. 16 mm.
Russell Mavin doktoreak Skyhook Operazioa zuzentzen du. Operazio horren bidez, koheteak bidaltzen dira atmosferatik kanpora, etorkizunean espazioan bidaiak egin ote daitezkeen frogatzeko. Zoritxarrez, kohete guztiak desagertuko dira. Azken irteeran, OHE batek lur hartuko du eta armadak tiro egingo dio. Gero, estralurtarrak instalazioa deuseztatzen hasiko dira, eta abisu kodifikatu bat bidaliko dute. Marvin eta bere kideek izpi magnetikoen kontrako arma bat garatuko dute, inbasoreak suntsitzeko. Washingtoneko jendearen armak eta abildadea proban jarriko dira.
El doctor Russell Mavin dirige la Operación Skyhook, que trabaja enviando cohetes fuera de la atmósfera con el propósito de probar futuros viajes espaciales. Desafortunadamente todos los cohetes desaparecen. Durante el último lanzamiento, un OVNI aterriza y el ejército dispara contra él, iniciando los extraterrestres la destrucción de la instalación y enviando un aviso codificado. Marvin y sus compañeros desarrollan un arma contra los rayos magnéticos para destruir a los invasores. Las armas y la habilidad de la población de Washington D.C son pronto puestos a prueba.
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Itsaso azpitik etorri zen (It came from beneath the Sea. AEB, 1955) Z.: Robert Gordon; G.: George Worthing Smith, Hal Smith; A.: Henry Freulich; Munt.: Jerome Thoms; M.: Mischa Bakaleinikoff; I.: Kenneth Tobey, Faith Domergue, Donald Curtis, Ian Keith, Harry Lauter; Prod.: Charles H. Schneer, Clover FIlms, Columbia; 94 min. 16 mm.
La fiera del mar (It came from beneath the Sea. USA, 1955) D.: Robert Gordon; G.: George Worthing Smith, Hal Smith; F.: Henry Freulich; Mont.: Jerome Thoms; M.: Mischa Bakaleinikoff; I.: Kenneth Tobey, Faith Domergue, Donald Curtis, Ian Keith, Harry Lauter; Prod.: Charles H. Schneer, Clover FIlms, Columbia; 94 min. 16 mm.
“It” olagarro erraldoia da, H bonba probatzearen ondorioz sortutakoa. Gauzak gehiago okertzeko, munstroa oso erradioaktiboa da eta, ondorioz, ohiko defentsa metodoak ezerezean geratzen dira. Tobey kapitainak zuzendutako itsaspeko nuklear batetik, Carter eta Joyce zientzialariak arduratuko dira izakiak aurrera egin ez dezan, kostaldeko hiririk garrantzitsuenak erasotzen hasi orduko. Baina munstroa San Frantziskora helduko da, kaosa sortuz Golden Gaten, portuan, Market Streeten... Tobeyk hura hiltzeko modua aurkitu arte.
“It” es un pulpo gigante que entra en acción como consecuencia de una prueba de la bomba H. Para poner peor las cosas, el monstruo es altamente radioactivo, lo que convierte en inútiles los métodos convencionales de defensa contra él. Los científicos Carter y Joyce, a bordo de un submarino nuclear dirigido por el capitán Tobey deben encargarse de detener el avance de la criatura antes de que empiece a atacar las ciudades costeras más importantes. Sin embargo el monstruo consigue llegar a San Francisco, sembrando el caos en el Golden Gate, el puerto, Market Street..., hasta que Tobey descubre la manera de destruirlo.
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Lurretik 20 milioi miliara (20 Million Miles to Earth. AEB, 1957) Z.: Nathan Juran; G.: Bob Williams, Cristopher Knopf; A.: Irving Lippman; Munt.: Edwin Bryant; M.: Mischa Bakaleinikoff; I.: William Hopper, Joan Taylor, Frank Puglia, Thomas Browne Henry, John Zaremba, Tito Vuolo; Prod.: Charles H. Schneer, Morningside Movies; 82 min. 16 mm.
La bestia de otro planeta (20 Million Miles to Earth. USA, 1957) D.: Nathan Juran; G.: Bob Williams, Cristopher Knopf; F.: Irving Lippman; Mont.: Edwin Bryant; M.: Mischa Bakaleinikoff; I.: William Hopper, Joan Taylor, Frank Puglia, Thomas Browne Henry, John Zaremba, Tito Vuolo; Prod.: Charles H. Schneer, Morningside Movies; 82 min. 16 mm.
Ipar Amerikako espazio ontzi bat Siziliako kostaldearen kontra joan da. Erreskate taldeak deskubrituko du zelan astronautek, konturatu barik, Venus planetako masa likatsu bat ekarri duten. Masa hori bilakatu egingo da, narrasti itxurako izaki bihurtuz. Zientzialariek “Ymir” izena jarriko diote. Laborategian aztertzen duten bitartean, Ymirra arin-arin hazten hasiko da. Laster egingo du ihes, Erroman kaosa sortuz. Zoologikoko elefante baten kontra borrokan aritu eta Tiber ibaian bainatu ostean, izaki erraldoia koliseoan babestuko da. Koliseoan bertan amaituko da filma.
Una nave espacial norteamericana se estrella en la costa de Sicilia. El equipo de rescate descubre que los astronautas habían traído sin advertirlo una curiosa masa gelatinosa del planeta Venus. Esta masa pronto evoluciona a una criatura reptiliana viva, que los científicos bautizan “Ymir”. Mientras está siendo sometido a obsevación en laboratorio, el Ymir empieza a crecer rápidamente, tardando muy poco en escapar y sembrar el caos en Roma. Después de combatir con un elefante del zoológico y darse un baño en el Tiber, la gigantesca criatura se refugia en el coliseo, donde tiene lugar el desenlace del film.
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Sinbad eta Tigrearen Begia (Sinbad and the Eye of the Tiger. Britainia Handia.1977) Z.: Sam Wanamaker; G.: Beverley Cross; A.: Fred Moore; Munt.: Roy Watts; M.: Roy Budd; I.: Patrick Wayne, Taryn Power, Jane Seymour, Margaret Whiting, Patrick Throughton, Kurt Christian; Prod.: Charles H. Sheener, Ray Harryhausen; 113 min. 16 mm.
Simbad y el ojo del tigre (Sinbad and the Eye of the Tiger. Gran Bretaña.1977) D.: Sam Wanamaker; G.: Beverley Cross; F.: Fred Moore; Mont.: Roy Watts; M.: Roy Budd; I.: Patrick Wayne, Taryn Power, Jane Seymour, Margaret Whiting, Patrick Throughton, Kurt Christian; Prod.: Charles H. Sheener, Ray Harryhausen; 113 min. 16 mm.
Sinbad Charnakera helduko da, Kassim printzeari bere arreba Farahren eskua eskatzeko. Baina Zenobia amaorde gaiztoak sorginkeria bat egingo dio Kassimi, tximino bihurtuz. Sinbadek Ademaspai lurralde urrunera eraman beharko du, Melanthius aztiak giza itxura eman diezaion berriro, koroatze ekitaldirako lehen bezala egon dadin. Bidaian Zenobia sorginari, haren semeari eta bien aztikeriei egin beharko diete aurre, bai eta zenbait piztiari ere: troglodita erraldoiari eta sable hagineko tigreari, besteak beste.
Simbad llega a Charnak con la intención de pedir al príncipe Kassim la mano de su hermana Farah. Sin embargo Kassim es víctima de un hechizo de su malvada madrastra, Zenobia, y es convertido en mono. Simbad deberá llevarlo a las lejanas Tierras de Ademaspai, para que el mago Melanthius le devuelva su forma humana a tiempo para su próxima coronación. En su viaje se tendrán que enfrentar a la bruja Zenobia, su hijo y la magia de ambos, así como a varias bestias, entre ellas el troglodita gigante y el tigre de dientes de sable.
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Gulliverren hiru munduak (The Three Worlds of Gulliver. AEB, 1960) Z.: Jack Sher; G.: Arthur A. Ross, Jack Sher; A.: Wilkie Cooper; Munt.: Raymond Poulton; M.: Bernard Herrmann; I.: Kerwin Mathews, Jo Morrow, June Thorburn, Lee Patterson, Basil Sydney, Grégoire Aslan; Prod.: Charles H. Schneer, Morningside Movies; 100 min. 35 mm.
Los viajes de Gulliver (The Three Worlds of Gulliver. USA, 1960) D.: Jack Sher; G.: Arthur A. Ross, Jack Sher; F.: Wilkie Cooper; Mont.: Raymond Poulton; M.: Bernard Herrmann; I.: Kerwin Mathews, Jo Morrow, June Thorburn, Lee Patterson, Basil Sydney, Grégoire Aslan; Prod.: Charles H. Schneer, Morningside Movies; 100 min. 35 mm.
Jonathan Swiften obraren moldaketa. Lemuel Gulliver, urperatze batetik bizirik irten ostean, Lilliputen agertuko da. Erresuma hartan oso jende txikia bizi da, eta herrialdea gerran hasteko puntuan dago, ez direlako ados jartzen arrautza bat nondik apurtu behar den erabakitzeko. Gero, Brobdignagera helduko da. Han, biztanle guztiak erraldoiak dira. Gulliverren “hirugarren” mundua Ingalaterra da, eta han, protagonista zoroetxe batean sartzen dute, bere abentura harrigarriak kontatzen hastean. Sher eta Rossen gidoiak Swiften originalaren karga satirikoa mantentzen du, “adin guztientzako dibertsioa” marka bazterrean utzi barik.
Adaptación de la obra de Jonathan Swift. Lemuel Gulliver, superviviente de un naufragio, aparece en Lilliput, un reino habitado por gente muy pequeña, que a punto está de entrar en guerra al no ponerse de acuerdo en por qué lado debe romperse un huevo. Después llega a Brobdignag, donde todos los habitantes son gigantes. El “tercer” mundo de Gulliver es Inglaterra, donde el protagonista es internado en un manicomio al tratar de contar sus sorprendentes aventuras. El guión de Sher y Ross trata de conservar la gran carga satírica del original de Swift, sin que se devalúe la marca “diversión para todas las edades”.
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Irla misteriotsua (Mysterious Island. Erresuma Batua, 1961) Z.: Cyril Endfield; G.: John Prebble, Daniel B Ullman, Crane Wilbur; A.: Wilkie Cooper; Munt.: Frederick Wilson; M.: Bernard Herrmann; I.: Joan Greenwood, Michael Craig, Herbert Lom, Michael Callan, Gary Merrill, Percy Herbert, Dan Jackson, Nigel Green; Prod.: Charles H. Schneer, Ameran Films, Columbia; 101 min. 16 mm.
La Isla Misteriosa (Mysterious Island. UK, 1961) D.: Cyril Endfield; G.: John Prebble, Daniel B Ullman, Crane Wilbur; F.: Wilkie Cooper; Mont.: Frederick Wilson; M.: Bernard Herrmann; I.: Joan Greenwood, Michael Craig, Herbert Lom, Michael Callan, Gary Merrill, Percy Herbert, Dan Jackson, Nigel Green; Prod.: Charles H. Schneer, Ameran Films, Columbia; 101 min. 16 mm.
Sezesio gerran, zenbait gatibuk behaketa globo batean egiten dute ihes. Ekaitz batek jota, globoak Zeelanda Berriko irla ezezagun batean hartuko du lur. Iheslariak laster konturatuko dira ez dela irla mortu normala, batez ere karramarro erraldoi batek eraso egin ostean. Hala da: irlan Nemo kapitaina dago ezkutatuta, gosea mundutik desagerrarazteko modu berri bati buruz hausnarketan: naufragoei eraso egin zieten karramarroak eta txoriak dira modu berri hori. Baina Nemok bere berri ona hedatu ahal izan baino lehen, irlako sumendiak hilko du, gainontzekoak Nautilusen ihes egiten ahalegintzen diren bitartean.
Durante la guerra de Secesión, varios prisioneros de guerra escapan en un globo de observación. Sacudido por una tormenta, el globo consigue aterrizar en una isla desconocida cerca de Nueva Zelanda. Los fugitivos pronto se darán cuenta de que no es una isla desierta normal, sobre todo después de que les ataque un cangrejo gigante. En efecto, en la isla se refugia el capitán Nemo, que está ideando nuevas maneras de terminar con el hambre en el mundo: los cangrejos y pájaros a los que los náufragos han tenido que enfrentarse. Pero antes de que Nemo pueda extender su buena nueva, es destruido por el volcán de la isla, mientras que el resto tratan de escapar en el Nautilus.
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Lehenengo gizonak ilargian (First Men in the Moon. Erresuma Batua, 1964) Z.: Nathan Juran; G.: Nigel Kneale, Jan Read; A.: Wilkie Cooper; Munt.: Maurice Rootes; M.: Laurie Johnson; I.: Lionel Jeffries, Martha Hyer, Edward Judd, Miles Malleson, Peter Finch, Betty McDowall, Marne Maitland; Prod.: Charles H. Schneer, Ameran Films; 104 min. 16 mm.
La Gran Sorpresa (First Men in the Moon. UK, 1964) D.: Nathan Juran; G.: Nigel Kneale, Jan Read; F.: Wilkie Cooper; Mont.: Maurice Rootes; M.: Laurie Johnson; I.: Lionel Jeffries, Martha Hyer, Edward Judd, Miles Malleson, Peter Finch, Betty McDowall, Marne Maitland; Prod.: Charles H. Schneer, Ameran Films; 104 min. 16 mm.
1964an, antzinako espazio-ontzi bat aurkitzean, zientzialari talde batek ezin du inongo azalpenik eman. Laurogeita hamar urtetik gorako Arnold Bedford agertuko da dena azaltzera: 1899an, Bedfordek, Joseph Cavor zientzialari eszentrikoak eta Kate Callender heroiak bidaia bat egin zuten ilargira, eurek egindako espazioko ibilgailu batean. Ilargira heldu zirenean, inurri kolonia baten antzeko zibilizazio bat aurkitu zuten: erregina, soldaduak eta langileak. Filmaren hirugarren atalean zelan bueltatu ziren eta euren epopeiak izan zituen ondorioak kontatzen dira.
En 1964, un grupo de científicos no logran dar explicación al hallazgo de una nave espacial antigua. El nonagenario Arnold Bedford aparece para explicarlo todo: En 1899 Bedford, el excéntrico científico Joseph Cavor y la heroína Kate Callender hacen un viaje a la luna en un vehículo espacial de fabricación casera. Una vez que llegan a la superficie lunar, se encuentran con una civilización alienígena semejante a una colonia de hormigas: reina, soldados y trabajadores. Cómo regresan, y las consecuencias de su epopeya conforman la tercera parte del film.
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Duela milioi bat urte (One Million Years B.C. Erresuma Batua, 1966) Z.: Don Chaffey; G.: Michael Carreras; A.: Wilkie Cooper; Munt.: Tom Simpson; M.: Mario Nascimbene; I.: John Richardson, Raquel Welch, Percy Herbert, Robert Brown, Martine Beswick, Jean Wladon, Lisa Thomas, Malya Nappi, William Lyon Brown; Prod.: Michael Carreras, Hammer Film Pr., Seven Arts; 100 min. (AEB: 91 min.) 35 mm.
Hace un millón de años (One Million Years B.C. UK, 1966) D.: Don Chaffey; G.: Michael Carreras; F.: Wilkie Cooper; Mont.: Tom Simpson; M.: Mario Nascimbene; I.: John Richardson, Raquel Welch, Percy Herbert, Robert Brown, Martine Beswick, Jean Wladon, Lisa Thomas, Malya Nappi, William Lyon Brown; Prod.: Michael Carreras, Hammer Film Pr., Seven Arts; 100 min. (USA: 91 min.) 35 mm.
Tumak bere tributik, Arroken Herritik, erbesteratu dute, aitarekin liskarrean aritu ondoren. Zenbait egun nora ezean eta txarto pasatu ostean, Maskorren Herri baketsuagora heldu da. Tribuko emakume batek, Loanak, liluratu egingo du Tumak, baina, beste behin ere, aberririk gabeko gizona dela konturatuko da. Gainera, bere izaera biolentoak zirrara sortuko du Maskorren Herrian.
Tumak es exiliado de su tribu, el Pueblo de las Rocas, después de pelearse con su padre. Tras vagar durante días en mal estado, es acogido por el más pacífico Pueblo de las Conchas. Se ve atraído por una de las mujeres de la tribu, Loana, pero una vez más se ve a sí mismo como un hombre sin patria, además de que su naturaleza violenta impacta al Pueblo de las Conchas.
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Titanen arteko borroka (Clash of the Titans. Erresuma Batua, 1981) Z.: Desmond Davis; G.: Beverley Cross; A.: Ted Moore; Munt.: Timothy Gee; M.: Laurence Rosenthal; I.: Harry Hamlin, Judi Bowker, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Burguess Meredith, Ursula Andress, Flora Robson; Prod.: Charles H. Schneer, Ray Harryhausen, MGM, Titan Prod.; 118 min. 35 mm
Furia de titanes (Clash of the Titans. UK, 1981) D.: Desmond Davis; G.: Beverley Cross; F.: Ted Moore; Mont.: Timothy Gee; M.: Laurence Rosenthal; I.: Harry Hamlin, Judi Bowker, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Burguess Meredith, Ursula Andress, Flora Robson; Prod.: Charles H. Schneer, Ray Harryhausen, MGM, Titan Prod.; 118 min. 35 mm
Zeus jainkoaren eraginez, Perseo Joppa hirian dago, bere jaioterriko irlatik oso urrun. Han, Andromeda printzesa gatibuarekin maiteminduko da. Andromeda askatzeko, haren eskua lortzeko eta, bide batez, haren erresuma erdia lortzeko, Perseok enigma bat asmatuko du. Baina Joppako agintari amorratuak aginduko du Krakenari, Titan boteretsuetan azkena den itsas munstro erraldoiari, Andromeda emateko janari legez. Andromeda salbatu nahian, Perseok zenbait froga gainditu beharko ditu Pegaso zaldi hegaldunaren eta Ammon idazle adiskidetsuaren laguntzarekin. Bere azken helburua Medusa izeneko Gorgonaren burua lortzea da, eta buru hori erabiltzea Krakena harri bihurtzeko. Baina arriskuak, tartean Calibos desitxuratua, hortxe daude.
Perseo, a causa de la intervención del dios Zeus, se halla en la ciudad de Joppa, muy alejado de la isla donde está su hogar. Allí se enamora de Andrómeda, una princesa prisionera. Para liberarla, ganar su mano y así medio reino, Perseo resuelve un enigma. Pero el rabioso dirigente de Joppa ordena que den a Andrómeda como alimento al Kraken, un grandísimo monstruo marino que es el último de los poderosos Titanes. En su búsqueda de salvación para Andrómeda, Perseo debe superar una serie de pruebas con la ayuda del caballo alado Pegaso y Ammon, un escritor amistoso. Su objetivo final es hacerse con la cabeza de la Gorgona llamada Medusa y usarla para convertir al Kraken en piedra, pero los peligros esperan, incluyendo al deforme Calibos.
FILMOGRAFÍA DIRECTOR
RESPONSABLE DE EFECTOS ESPECIALES
1946 Mother Goose Stories 1951 Rapunzel Hansel y Gretel 2002. The Story of the Tortoise and the Hare
1949 Mighty Joe Young 1955 It came from beneath the Sea
ACTOR
1949 The Story of Little Red Riding Hood (bajo el seudónimo “Jerome Wray”)
1957 1985 1994 1998 2003
20 Million Miles to Earth Spies like us Beverly Hills Cop III Mighty Joe Young Elf
GUIONISTA 1958 The Seventh Voyage of Sinbad 1974 The Golden Voyage of Sinbad 1977 Sinbad and the Eye of the Tiger PRODUCTOR 1946 Mother Goose Stories 1949. The Story of Little Red Riding Hood 1951 Rapunzel Hansel y Gretel 1958 The Seventh Voyage of Sinbad 1963. Jason and the Argonauts 1964 First Men in the Moon 1969. The Valley of Gwangi 1974 The Golden voyage of Sinbad 1977 Sinbad and the Eye of the Tiger 1981 Clash of the Titans 2002 The Story of the Tortoise and the Hare RESPONSABLE DE EFECTOS VISUALES 1942. 1957 1960 1961 1963 1964 1966. 1969. 1974 1977 1981
Tulips Shall Grow 20 Million Miles to Earth The three Worlds of Gulliver Mysterious Island Jason and the Argonauts First Men in the Moon One Million Years B.C. The Valley of Gwangi The Golden Voyage of Sinbad Sinbad and the Eye of the Tiger Clash of the Titans
DIRECTOR DE FOTOGRAFÍA
LABORES DIVERSAS 1949 The Story of Little Red Riding Hood. Animador. 1953 The Beast from 20.000 fathoms. Efectos de animación. 1956 The animal world. Técnico de efectos. Earth vs. The Flying Saucers. Efectos especiales de animación y fotografía. 1957 The 27th Day. Efectos de platillos volantes. 1958 The Seventh Voyage of Sinbad. Animación de las criaturas. 2002 The Story of the Tortoise and the Hare. Animador. PELÍCULAS EN LAS QUE APARECE COMO ÉL MISMO 1985 The Fantasy Film World of George Pal 1986 Aliens, Dragons, Monsters and Me 1994 Hollywood goes Ape! Flesh and Blood: The Hammer Heritage of Horror (TV) 1996 100 Years of Horror: Giants and Dinosaurs (Video) 1998 The Harryhausen Chronicles (TV) 1999 From Star Wars to Star Wars: The Story of Industrial Light and Magic (TV) Ray Harryhausen: Working with Dinosaurs (TV) Attack of the 50 Foot Monster Mania (TV) 2004 Comic Book: The movie (Video)
Entrada - Sarrera: 2,20€ por Sesión - Emanaldi Bakoitzeko Amigos del Museo: 25% de descuento - Museoaren Lagunentzat %25 merkeago Museo de Bellas Artes de Bilbao Bilboko Arte Eder Museoa Plaza del Museo, Nº2 48011 - Bilbao Tfno. 94 439 60 60 Fax. 94 439 61 45 ISBN: 84-87184-88-X Dép. Legal: BI-1343-04 www. museobilbao.com/berriak/zinemateka www. museobilbao.com/actualidad/cinemateca Ikuskizun gela filmea igortzen hasi baino 15 minutu lehenago zabalduko dugu gure ikusleentzako Mesedez, zinea eskertuko genuke ikusleak minutu batzutako aurrerapenarekin helduko balira, sarrean jende-hilarak sortu es daitezen El auditorio se abrirá al público 15 minutos antes de la proyección de la película Se ruega a los espectadores acudir con unos minutos de antelación para evitar colas en taquilla
CON NUESTRO AGRADECIMIENTO A Ray Harryhausen Mark Caballero Seamus Walsh. Screen Novelties International. Burbank, EEUU Ana S. Martin. British Film Institute. Londres Francois Louis Tro. Studio Canal Image. Issy les Moulineaux Cedex Francia Isabel Serrano, Ian Taylor. Columbia-TriStar. España y Reino Unido Ignacio Benedeti. IBCinema. La Coruña, España
ESKERRIK ASKO
HURRENGO ZIKLOAK - PRÓXIMOS CICLOS Rescates 2003 Animación Japonesa Pánico (Arrabal, Jodorowski, Topor) 50eko hamarkadako melodrama amerikarra - El melodrama americano de los años 50 Federico Fellini Roberto Rossellini Orson Welles in progress
P.V.P.: 1€ Museoaren Lagunak dohainik Amigos del Museo gratuito